Muutamia huomioita liikenteestä:

 

Tööttiä käytetään paljon. Sillä tervehditään tuttuja ja annetaan ties mitä merkkejä muille liikenteessä oleville. Sen sijaan sitä ei käytetä siinä tapauksessa, että joku pysäyttää autonsa keskelle katua ja alkaa purkaa tai lastata mummoja, tavaroita, lapsia tai ihan mitä vain. Silloin koko liikenne sillä kaistalla pysähtyy ja kaikki odottavat ihan rauhassa, että pysäyttäjä saa asiansa hoidettua ja matka jatkuu.

 

Jalankulkijaa kunnioitetaan. Jos jalankulkija seisoo tai edes hidastelee risteyksessä ja sattuu vilkaisemaan kadun toiselle puolelle, koko liikenne pysähtyy. Olemme jo oppineet, että kovin lähellä risteystä ei kannata jäädä neuvottelemaan, että mennäänkö tästä yli vai ei, se vain aiheuttaa pakon mennä siitä yli, kun kaikki autoilijat sitä odottavat.

 

Stop-merkki risteyksessä tarkoittaa sitä, että siinä lyödään täydessä vauhdissa jarrut pohjaan tai sitten painetaan kaasua niin että ehditään mennä ennen kuin tulee autoja, joita pitäisi väistää.

 

Teiden varsilla on pyöreitä liikennemerkkejä, joissa on numeroita, esim. 80 tai 100. En tiedä mitä ne ovat. Ainakaan ne eivät ole mitään tiukasti noudatettavia nopeusrajoituksia, vaikka niin voisi tällainen pohjoisen ummikko luulla. Ainakin taksi paahtoi 130 sellaisen 80-merkin jälkeen.

 

Ja sitten asia, josta en mitään ymmärrä, mutta mikä minulle on kerrottu. Vuoristoisien teiden takia raskaan kaluston vaihteisto ja välitykset ovat erikoistekoa, tavalliset eivät täällä kestäisi.

 

Ja tuosta töötistä tuli mieleen: Päivää on portugaliksi "terde". Madeiran murteella mutistuna se kuulostaa suurinpiirtein siltä, että ne sanovat "tööt", kun tulevat rappukäytävässä vastaan.

 

WP_20141125_004.jpg

 

Tämä kuva ei liity tähän juttuun mitenkään, mutta tällaiseen herraan kuitenkin törmättiin yhtenä päivänä.